Strona główna / Zakupy / Kącik wiadomości / Zasady i warunki reklamacji



Right menu


Reklamacja i zwrot towarów w Wielkiej Brytanii

Zespół Polkadot

20.09.2010

Nie jesteś zadowolona z zakupu? Dowiedz się, czy masz prawo do zwrotu.

Zgodnie z odpowiednimi przepisami obowiązującymi w UK towar, który zostaje Ci sprzedany, powinien:

  • być satysfakcjonującej jakości („of satisfactory quality”), tzn. nie powinien być uszkodzony lub zaraz po zakupie rozpadać się na kawałki, pruć itp;
  • pełnić funkcje zgodne ze swoim przeznaczeniem („fit for its purpose”), np. prosiłaś o kurtkę przeciwdeszczową i faktycznie chroni ona przed deszczem;
  • być dokładnie taki jak opisano („as described„), np. na metce widnieje informacja, że jest to rozmiar 10 i rzeczywiście jest to rozmiar 10, a nie 16.

Jeśli towar nie spełnia wyżej wymienionych warunków, masz prawo:

  • domagać się zwrotu pieniędzy lub wymiany na towar zgodny z umową;
  • żądać naprawy towaru.

Jeśli zauważyłaś problem

Po zauważeniu wady w zakupionym produkcie powinnaś jak najszybciej:

  • przestać nosić daną rzecz;
  • upewnić się, że problem zaistniał z winy producenta, a nie z Twojej, tzn. nie był spowodowany przyczynami takimi jak wypadek (np. rozerwanie przy noszeniu) czy nieprzestrzeganie zasad użytkowania podanych na metce (np. upranie w zbyt gorącej wodzie itp.);
  • znaleźć potwierdzenie zakupu. Najlepszy w tym przypadku jest paragon, jeśli jednak nie posiadasz go, możesz przedstawić wyciąg z konta (jeśli płaciłaś kartą płatniczą).

Nie zwlekaj z reklamacją towaru, zrób to jak najszybciej po zauważeniu problemu.

Do kogo zgłaszać reklamację?

Reklamację należy składać bezpośrednio u sprzedawcy i nie ma on prawa odesłać Cię z problemem do zakładu, który wyprodukował daną rzecz. To sprzedawca ponosi odpowiedzialność prawną za sprzedany nam produkt.

Towar nie ma defektu, ale...

Może się zdarzyć, że zakupiony produkt nie ma żadnych usterek, ale:

  • dana rzecz Ci nie pasuje;
  • wybrałaś złą rzecz do konkretnego użytku;
  • po prostu się rozmyślisz.

W wyżej wymienionych przypadkach sprzedawca zgodnie z prawem nie ma obowiązku przyjąć zwrotu towaru. To, że sklep zwróci nam pieniądze, zależy tylko od dobrej woli firmy. Warunki i zasady zwrotu towarów, a także liczba dni, jaka przysługuje nam na zwrot zakupionej rzeczy, powinny być dokładnie opisane na odwrotnej stronie paragonu, który otrzymujemy przy zakupie.

Jeśli nie jesteś pewna czy dana rzecz Ci pasuje i chcesz ją wziąć do domu w celu ponownego przymierzenia i ewentualnie zwrotu, zapytaj kogoś z obsługi sklepu czy masz do tego prawo i w jakim terminie musisz oddać towar.

Według prawa masz 7 dni by odwołać umowę zakupu na produkty zamówione: przez internet, email, fax, telefonicznie lub pocztą.

Chcesz coś dodać od siebie lub o coś zapytać? Dołącz do naszego forum!

Drukuj Wyślij znajomym