Sweaty Betty



Strona główna / Praca / Porady w szukaniu pracy / Porady w pisaniu brytyjskiego CV



Right menu


Porady w pisaniu brytyjskiego CV

Emilia Ordzieniewicz i Julita Gręda

27.05.2010

Każdy, kto szuka pierwszej pracy bądź chce zmienić pracę na nową, musi stanąć przed...

wyzwaniem, jakim jest stworzenie lub uaktualnienie swojego Curriculum Vitae. CV podsumowuje twoje doświadczenia, umiejętności i kwalifikacje, które z biegiem czasu zmieniają się, a zmiany te powinny znaleźć odzwierciedlenie w twoim CV. Życiorys to dokument, który wymaga nieustannych poprawek i udoskonaleń.

Jak zatem powinno wyglądać twoje CV, aby nie odbiegało od standardów obowiązujących obecnie na brytyjskim rynku pracy?

Dwie strony

Każda wersja CV powinna zmieścić się na najwyżej dwóch stronach formatu A4! Dla wielu z nas może się to wydawać niemożliwe, a jednak…. Musimy mieć na uwadze, że CV to sposób na wywarcie pierwszego wrażenia i profesjonalne zaprezentowanie się potencjalnemu pracodawcy. Powinno zawierać treściwe informacje dotyczące umiejętności, doświadczenia oraz osiągnięć przydatnych na danym stanowisku pracy.

Zasada dwóch stron zmusza piszącego CV do przeanalizowania własnych atutów i doświadczenia, oraz wyboru kluczowych. Z drugiej strony pracodawcy, stojący przed zadaniem przeczytania setek CV, zdecydowanie wolą skondensowane i konkretne dokumenty.

Personal profile

CV powinno zaczynać sie od krótkiego podsumowania tego, kim jesteś w tzw. „personal profile”. Postaraj się, aby wstęp ten był jak najbardziej adekwatny do twojej osoby i ogłaszanego stanowiska pracy jednocześnie. Unikaj w nim określeń typu „good team player” czy „natural leader and good communicator”. Takie informacje mogą zostać świetnie wyeksponowane w dalszej części CV – chociażby w sekcji osiągnięć czy umiejętności zdobytych w poprzedniej pracy.

Zdania otwierające CV powinny jak najbliżej odpowiadać opisowi stanowiska, o które aplikujesz, tak aby pracodawca nie miał żadnych wątpliwości, że będziesz wymarzonym pracownikiem oraz, że możesz wiele wnieść do jego organizacji. Personal profile powinien być treściwy, zawarty w dwóch bądź trzech zdaniach; może być napisany w trzeciej osobie. Personal profile ma podkreślić posiadane przez ciebie doświadczenie, kluczowe dla danego stanowiska pracy umiejętności oraz twoją motywację do pracy.

Przykład Personal Profile: „A proactive Supervisor with two years experience in a variety of customer service roles including telemarketing and working as a shop assistant. Developed an awareness of customer relationship management and improved influencing skills when working with demanding clients under pressure”.

Selekcja atutów

Jeżeli ogłoszenie o pracę wyraźnie wskazuje, jakie umiejętności są wymagane od kandydatów, a ty je posiadasz, postaraj się odpowiednio je wyeksponować w swoim CV. Zdarza się, że w ogłoszeniu brakuje informacji na temat „person specification”, czyli opisu wymogów dotyczących pracownika na określonym stanowisku pracy w zakresie wykształcenia, doświadczenia i jego cech osobowych. Wtedy dobrze jest poszukać opisów stanowisk pracy np. na stronie Careers Advice czytając przykładowe opisy (Job profiles) postaraj się „spojrzeć na siebie oczyma potencjalnego pracodawcy” i zastanowić się, które z cech wymaganych w danej pracy już posiadasz oraz jak udowodnić w CV, że to właśnie Ty jesteś wymarzoną kandydatką.

Bądź pewna siebie i przekonana o własnej wartości, wyeksponuj swoje cechy i atuty z naciskiem na te najbardziej pożądane w danej pracy. Opisz swoje doświadczenia i umiejętności w czasie teraźniejszym - nawet jeśli nie wykorzystujesz ich w bieżącej pracy, jest to z pewnością zasób, do którego możesz się zawsze odwołać.

Przykłady osiągnięć i posiadanych umiejętności

Obecnie nie wystarcza już zwykłe wyliczenie obowiązków w historii zatrudnienia. Dobrze jest udowodnić, że skutecznie wykonywałaś swoje obowiązki w obecnej/poprzedniej pracy i utworzyć listę osiągnięć bądź listę cech, które rozwinęłaś na danym stanowisku. Zawsze podawaj przykłady ilustrujące twoje osiągnięcia oraz umiejętności.

Czym rożni się osiągnięcie od wykonania zadania? Osiągnięcie wskazuje, że nie tylko wykonujesz zadania, ale także, że twoja praca przynosi korzyści dla organizacji. Przykładem osiągnięcia może być zwiększenie liczby kontraktów zawartych w określonym czasie czy maksymalna ocena 100% od mystery shopper.

Umiejętności przydatne w każdej pracy, czyli tzw. transferable skills

Nie zapomnij o umiejętnościach zdobywanych poza pracą – zawsze znajdzie się coś, co robisz w czasie wolnym bądź jako hobby, co może pomóc ci w lepszym zaprezentowaniu się w swoim CV. Nie bój się podkreślania umiejętności zdobytych np. w pracy wolontariackiej czy podczas samodzielnie zorganizowanej wycieczki z przyjaciółmi. Może to być świetna okazja do wyeksponowania tzw. transferable skills, np. excellent time management czy orgnisational and planning skills zarówno w części Membership in organisations, clubs, associations, jak i np. w Voluntary Work.

CV a twój potencjał

Twoje CV powinno dawać jasną informację na temat twojego potencjału. Jeżeli obecnie doszkalasz się lub studiujesz, wyraźnie poinformuj o tym w CV. Dotyczy to także niecodziennych hobby lub zainteresowań. Każda organizacja woli przyjąć w swoje szeregi nie tylko wykwalifikowane osoby, ale również ciekawe osobowości, czy ludzi dbających o swój osobisty rozwój.

Rynek pracy

Jak każdy wie, rynek to miejsce gdzie odbywa się wymiana dóbr na zasadzie kupna i sprzedaży. Bardzo upraszczając, poszukując pracy wkraczasz na rynek jako towar, który ma określoną cenę oraz potrzebuje marketingu. Dlatego też pamiętaj, by odpowiednio zareklamować swoje umiejętności i w ostatecznym rozrachunku uzyskać za nie odpowiednią cenę. Czas szukania pracy z pewnością nie powinien być czasem zwiększonej skromności!

CV – przepustka do rozmowy kwalifikacyjnej

Pamiętaj, że twoje CV, o ile przejdzie etap shortlisting, będzie wstępem do pytań zadawanych w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej. Sprawdź więc dokładnie, czy nie pojawiają się żadne potencjalne wątpliwości dotyczące twojej przeszłości. Jeżeli nie pracowałaś przez pewien czas, spróbuj tę przerwę zapełnić np. wolontariatem, kursem lub wyjaśnieniem, że zajmowałaś sie dziećmi bądź podróżowaniem.

Design

Na zakończenie, zadbaj o to, by twoje CV było atrakcyjne wizualnie. Nawet jeżeli masz świetne osiągnięcia, nieodpowiednia oprawa graficzna może spowodować odrzucenie twojej aplikacji.

Najczęściej popełniane błędy w pisaniu CV na rynek brytyjski:

  1. Zbędnę informację. Informacje na temat stanu cywilnego, narodowości, daty urodzenia itp. – jeśli ciągle widnieją na twoim CV, wykreśl je jak najszybciej. W twoim CV powinno znaleźć się imię i nazwisko, dane kontaktowe.
  2. Referencje – nie muszą znajdować się w CV. Jeśli przejdziesz wstępny etap rekrutacji, zostaniesz poproszona o ich dostarczenie w późniejszym terminie. Na końcu CV możesz dołączyć informację o możliwości dostarczenia referencji.
  3. Brak listu motywacyjnego – każdemu CV powinien towarzyszyć list motywacyjny, ponieważ – właściwie napisany – wzmacnia on siłę twojego CV, dzięki czemu aplikacja jest bardziej profesjonalna. W obecnej sytuacji, gdy na jedno stanowisko aplikuje już nie tylko kilku, ale kilkunastu czy kilkudziesięciu kandydatów, jest to szczególnie istotne.
  4. Niejasna struktura czy ozdobna czcionka utrudniająca czytanie i zaburzająca czytelność,
  5. Literówki, błędy ortograficzne, niepoprawne tłumaczenia polskich tytułów naukowych, certyfikatów czy stanowisk pracy – staraj się przetłumaczyć je w taki sposób, by były zrozumiałe dla angielskiego czytelnika.
  6. Przesadne korzystanie z wzorów czy wręcz kopiowanie ich – w ten sposób pozbawiasz swoje CV unikalności.
  7. Słabo wyeksponowane umiejętności pracy w grupie (teamwork skills) oraz IT skills.

Przykładowe wzory CV oraz listu motywacyjnego.

Jeżeli chcesz skorzystać z porady dotyczącej twojego CV, skontaktuj sie z Doradcą Zawodowym Polish Psychologists’ Association - telefonicznie w każdy wtorek w godzinach 20-22.00 pod nr tel. 020 3239 4010 lub prześlij swoje CV na adres: kariera@polishpsychologistsclub.org (w tytule emaila prosimy zawrzeć: CV polkadot.pl oraz swoje imię).

*Autorki artykułu są Doradcami Zawodowymi z Biura Karier Polish Psychologists’ Association.

Chcesz coś dodać od siebie lub o coś zapytać? Dołącz do naszego forum!

Źródło: www.polkadot.pl

Drukuj Wyślij znajomym