Strona główna / Praca / Porady w szukaniu pracy / Biznesowy savoir-vivre nad Tamizą



Right menu


Biznesowy savoir-vivre nad Tamizą

Matylda Setlak

13.01.2009

czyli co wypada, a czego nie wypada robić, gdy prowadzisz interesy w City i nie tylko…

Rozpoczynaj i kończ spotkania biznesowe od small talk

Zgodnie z niepisanymi zasadami angielskiej grzeczności biznesowe rozmowy powinny zaczynać się i kończyć od wymienienia niezobowiązujących uwag, na przykład na temat pogody czy aktualnych wydarzeń.

Pamiętaj o uścisku dłoni na pierwszym spotkaniu

Zdecydowany, nie zbyt słaby czy zbyt silny, uścisk dłoni na powitanie oraz pożegnanie, to nieodłączny element spotkań z osobami, z którymi widzisz się pierwszy raz. O szarmanckim całowaniu kobiet w dłonie zapomnij w chwili przekraczania granicy Polski. Również o trzykrotnym całowaniu w policzki. Oba zwyczaje są na wyspach naprawdę passe…

Zachowaj dystans

Każdy, kto choć krótko mieszkał nad Tamizą wie, jak ważna dla wyspiarzy jest ich przestrzeń osobista, której naruszenie jest bardzo niemile widziane. Zachowaj więc odpowiedni dystans, bo Twój rozmówca poczuje się nieswojo, a przecież tego nie chcesz. Jeśli zdarzy ci się wtargnąć w jego przestrzeń, koniecznie przeproś. Czułe powitania naprawdę nie są na miejscu, mimo tego, że już na pierwszym spotkaniu przeszliście na ‘ty’.

Emocje trzymaj na wodzy

Słyszałeś na pewno określenie ‘angielska flegma’? Kultura robienia biznesu w Wielkiej Brytanii nie pozwala na okazywanie silnych emocji, staraj się więc zachować spokój, nawet w sytuacjach stresujących. Jedyne uczucie, na którego okazywanie możesz sobie pozwolić w nadmiarze, to entuzjazm, ale i z tym nie przesadzaj.

Nie zadawaj zbyt osobistych pytań

U Brytyjczyków niedobrze widziane jest zadawanie zbyt osobistych pytań, do których należą na przykład te o wysokość zarobków, stan cywilny czy pochodzenie społeczne etc. Już lepiej zapytaj o opinię na temat pogody albo ostatnich wyczynów księcia Harrego…

Doceń "networking events"

Wyspiarze lubią robić interesy z osobami, które znają i lubią, dlatego imprezy networkingowe to doskonała okazja, by poznać potencjalnych klientów i zaprezentować się im z jak najlepszej strony. Zapowiedzi zbliżających się eventów networkingowych można znaleźć w serwisach internetowych izb handlowych lub instytucji wspierających przedsiębiorstwa, takich jak Business Link lub Business Gateway. Możesz też dołączyć do Business Network International, organizacji umożliwiającej regularne spotkania networkingowe.

Nie zwieszaj nosa na kwintę i nie narzekaj

W środowisku biznesowym Wielkiej Brytanii po prostu nie wypada chodzić z nosem zwieszonym na kwintę czy narzekać. Szczery uśmiech i pozytywne podejście, czy jak mówią Brytyjczycy ‘can do attitude’ to zdecydowanie lepsza rekomendacja niż ciągły negatywizm i krytykanctwo.

Szanuj czas swoich rozmówców

W Wielkiej Brytanii, szczególnie w Londynie, czas jest bardzo drogi. Długaśne dokumenty lub emaile czy niekonkretny styl wypowiadania się, po polsku powiedzielibyśmy bicie piany, nie stwarzają dobrego wrażenia. Wypowiadając się czy to przez telefon, czy face-to-face, bądź konkretny i klarownie przedstawiaj o co Ci chodzi. Czy jesteś pewien, że tę osobę po drugiej stronie obchodzi, że jesteś chory, zmieniasz mieszkanie lub masz tak dużo pracy, że…

Artykuł pochodzi z serwisu www.sukces.co.uk.

Chcesz coś dodać od siebie lub o coś zapytać? Dołącz do naszego forum!

Drukuj Wyślij znajomym