Strona główna / Nasze sprawy / Sport i dobre samopoczucie / Zadbaj o siebie w tym roku!



Right menu


Zadbaj o siebie w tym roku!

Malgorzata Sychta

05.01.2011

Postanowiłaś w nowym roku zadbać o sylwetkę? Wytrwasz w tym postanowieniu jeśli znajdziesz taką formę fizycznego wysiłku, która sprawi ci przyjemność.

Co roku obiecujesz sobie, że wreszcie zrzucisz kilka kilogramów i zmieścisz się w ukochane jeansy. Niestety, twój zapał zazwyczaj kończy się gdzieś w połowie lutego, a potem wracasz do dawnych zwyczajów: siedzenia na kanapie z pilotem w ręku i unikania siłowni jak ognia. A przecież wcale nie musi tak być. Nie musisz wyciskać siódmych potów na bieżniach albo katować się jogą czy aerobikiem, jeśli za nimi nie przepadasz. Zamiast tego możesz znaleźć taką formę fizycznego wysiłku, która będzie sprawiała ci przyjemność.

Interwały dla zapracowanych, Zumba dla roztańczonych

Myślisz, że aby osiągnąć efekty, trzeba ćwiczyć długo i intensywnie? Niekoniecznie! Naukowcy odkryli, że najskuteczniejszym sposobem na zrzucenie zbędnych kologramów jest trening interwałowy. Polega on na przeplataniu bardzo intensywnych ćwiczeń przyspieszających akcję serca i nieco mniej intensywnego wysiłku, podczas którego dajemy organizmowi ochłonąć. Wystarczy 15-30 minut dziennie 2-3 razy w tygodniu, by zauważyć jego skutki.

Początkującym zaleca się przeplatanie 20-30 sekund intensywnego wysiłku (np. sprintu) z 90 sekundami łagodniejszego (np. truchtu albo szybkiego chodu). Pamiętaj o rozgrzewce przed treningiem i rozciągnięciu się po nim, by uniknąć bólu w mięśniach i zakwasów.

Liczne telewizyjne programy związane z tańcem przysporzyły popularności tej formie aktywności. I dobrze, bo taniec to nie tylko rozrywka, ale także doskonały sposób na osiągnięcie szczupłej sylwetki. Jeśli lubisz tańczyć, z pewnością spodoba ci się Zumba. Ten opracowany przez zawodowego choreografa Berto Pereza trening bazuje na ruchach znanych z tańców latynoamerykańskich i znakomicie działa na mięśnie ud, brzucha i pośladków. Podczas godzinnej sesji spalisz około 700 kalorii! Trening możesz wykonywać w domu, przed telewizorem, albo w grupie. Na stronie www.zumba.com znajdziesz adresy klubów fitness, w których możesz wziąć udział w tych zajęciach

Wii dla domatorek, Jukari dla głodnych wrażeń

Do niedawna tym z nas, które wolą trenować w zaciszu swojego domu, pozostawały instruktażowe płyty DVD. Wszystko zmieniło się dzięki konsoli Wii i popularnej aplikacji Wii Fit, która pozwoli ci opracować dla siebie zróżnicowany, ciekawy trening w domu. Dzięki specjalnej, reagującej na twoje ruchy macie wiesz, czy wykonujesz poszczególne ćwiczenia poprawnie. Możesz również śledzić swoje postępy – nic nie motywuje tak, jak świadomość, że jesteś na dobrej drodze do wymarzonej wagi.

Innymi popularnymi aplikacjami treningowymi są „Daisy Fuentes Pilates”, który zawiera ćwiczenia poprawiające koordynację ruchową i wzmacniające mięśnie dla różnych stopni zaawansowania, oraz „EA Sports Active”, aplikację, w której znajdziesz zróżnicowane, ciekawe, 20-minutowe zestawy ćwiczeń. Trenując, możesz obserwować „wirtualną siebie” na ekranie. Każdego dnia dostajesz też zadanie, za którego wykonanie zostaniesz nagrodzona trofeami i punktami.

Jeśli szukasz czegoś zupełnie nowego, jesteś odważna i nie boisz się wyzwań, możesz polubić tę inną niż wszystkie formę wysiłku fizycznego. Ten opracowany przez ludzi odpowiedzialnych za wynalezienie step aerobicu w latach 80. oraz przez kreatywnych dyrektorów Cirque du Soleil trening polega na szybowaniu na trapezie w specjalnie do tego przygotowanej sali. Sama jego nazwa oznacza zabawę – i właśnie na nią kładą nacisk twórcy Jukari.

Sesje odbywają się w niewielkich grupach, pod okiem specjalnie wyszkolonego instruktora. Już wkrótce będzie można wypróbować Jukari w klubie fitness Reebok na Canary Wharf w Londynie (16-19 Canada Square, London E14 5ER). Więcej informacji znajdziesz na stronie firmy Reebok.

Body Attack, a może Pole dancing?

Taniec na rurce do niedawna kojarzył się z szemranymi lokalami i wieczorami kawalerskimi. Od jakiegoś czasu jednak zajęcia z pole dancingu można znaleźć w programie wielu renomowanych siłowni. I nic w tym dziwnego, taki trening ma bowiem doskonały wpływ na sylwetkę, zwinność i gibkość. Grupowe zajęcia z tańca na rurze spodobają się odważnym dziewczynom, mogą też pomóc zwalczyć kompleksy u tych bardziej wstydliwych. Nie bój się, w większości klubów fitness w takich sesjach uczestniczą tylko panie. Pamiętaj, żeby założyć szorty (gołe nogi są konieczne, by wspiąć się na rurkę) i buty na obcasach, w których znacznie łatwiej o seksowny chód niż np. w trampkach.

Tym z was, które mają dużo energii i lubią dynamiczne zajęcia grupowe, z pewnością przypadnie do gustu Body Attack. To bardzo intensywne zajęcia, podczas których nie tylko spalisz sporo kalorii dzięki przyspieszającym akcję serca ćwiczeniom aerobowym i poprawisz swoją wytrzymałość, ale i rozruszasz mięśnie, o których istnieniu nawet nie wiedziałaś. Choreografia nie jest szczególnie skomplikowana, dlatego Body Attack polecany jest także początkującym. Zajęcia te możesz wypróbować w większości klubów sieci Cannons, Holmes Place, czy Fitness First.

Wojskowy dryl i magia piłek

Uważasz się za twardą sztukę, która nie boi się deszczu, zimna i zmęczenia? Zajęcia typu „boot camp” będą dla ciebie idealne. Te grupowe treningi inspirowane szkoleniami, które przechodzą żołnierze, pozwolą ci spalić sporo kalorii, a także zwiększyć wytrzymałość i siłę mięśni. Ćwiczenia prowadzone są na świeżym powietrzu, zwykle w parkach, ale nie obawiaj się, że zmarzniesz – przy tak intensywnym wysiłku raczej ci to nie grozi! Zainteresowana? Zajrzyj na www.armybootcampfitness.co.uk albo www.metrohealthandfitness.co.uk/boot-camp, a jeśli wolisz ćwiczyć w grupie złożonej tylko z kobiet, zerknij na www.nw1bootcamp.com.

O tym, że piłki mogą być pomocne w ćwiczeniach, wiadomo nie od dziś. Nie bardzo wiesz, jak je wykorzystać? Skorzystaj z pomocy profesjonalistów i zapisz się na fitball. Zajęcia te, podobnie jak pilates, doskonale wpływają na sylwetkę i wzmacniają kręgosłup. Poprawiają też koordynację ruchową i równowagę. Idealne dla początkujących, nie wymagające szczególnej sprawności, będą świetnym pierwszym krokiem na drodze do lepszej figury i samopoczucia.

Mokro i gorąco

Czy wiedziałaś, że w wodzie spalasz więcej kalorii? To dlatego, że woda jest około 1000 razy gęstsza niż powietrze i 12 razy bardziej oporna, musisz więc wysilić mięśnie bardziej niż zwykle, kiedy chcesz wykonać jakikolwiek ruch. Nic dziwnego, że wodny aerobic cieszy się coraz większą popularnością. Świetnie działa na sylwetkę, a do tego nie obciąża stawów tak bardzo jak tradycyjna jego wersja. Nowością w świecie fitnessu są zajęcia o nazwie Aqua Combat – trening w wodzie, który wykorzystuje elementy sztuk walki. Wodny trening nie tylko pomoże ci zrzucić zbędne kilogramy, ale i ujędrni całe ciało.

Uważasz, że zwyczajna joga jest nudna? Spróbuj wariacji na jej temat! Najszybciej zyskuje na popularności Bikram joga. Zajęcia odbywają się w pomieszczeniu nagrzanym do 40 stopni Celsjusza oraz, więc ćwicząc, pocisz się intensywniej niż zwykle. W ten sposób pozbywasz się z organizmu toksyn. Także mięśnie są bardziej rozluźnione i pracują lepiej w wyższej temperaturze. Coraz większym zainteresowaniem cieszy się propagowana przez gwiazdy Asthanga joga. Jest jednak ona dość wymagająca: podczas treningu musisz cały czas płynnie przechodzić z jednej pozycji w drugą. Efektem jest gibkie, giętkie ciało i lepsza postura.

Cokolwiek wybierzesz, pamiętaj o jednym: trening musi być skuteczny, ale także przyjemny. Ćwicząc w taki sposób, jaki lubisz, zyskasz świetną figurę i... uśmiech na ustach!

Chcesz coś dodać od siebie lub o coś zapytać? Dołącz do naszego forum!

Drukuj Wyślij znajomym