Right menu


Moda na medal

Malgorzata Sychta

05.08.2012

Olimpiada to nie tylko sport. To także ważna impreza dla świata mody, a tegoroczne igrzyska są chyba najbardziej stylowymi w historii...

Nikt chyba nie zaprzeczy, że igrzyska olimpijskie to prawdziwe sportowe święto. W czasie ich trwania oczy całego świata są zwrócone na sportowców, a wiadomości o wynikach ich rywalizacji są ważnym punktem każdego serwisu informacyjnego.

Ale olimpiada to nie tylko sport. To także ważna impreza dla świata mody, a tegoroczne igrzyska są chyba najbardziej stylowymi w historii.

Sukienka z Kolekcji Olimpijskiej Londyn 2012 zaprojektowana przez Ranitę Sobańską
fot. www.4f.com.pl

Sportowy szyk

Możliwość zaprojektowania strojów dla drużyny narodowej jest dla projektantów wielkim wyróżnieniem. Już dwa lata temu wiadomo było, że kolekcję dla ekipy gospodarzy stworzy Stella McCartney. Ikona brytyjskiej mody już wcześniej miała do czynienia ze sportową odzieżą: znana jest z bardzo udanej współpracy z firmą Adidas. Ubrania zaprojektowane przez Stellę brytyjscy zawodnicy noszą w trakcie rywalizacji, w wiosce olimpijskiej i podczas ceremonii wręczania medali. Co ciekawe, biało-złote dresy, które sportowcy z Wielkiej Brytanii mieli na sobie w czasie ceremonii otwarcia, nie są dziełem McCartney. Kontrowersyjne stroje, przyrównywane do garniturów Elvisa Presleya, powstały we współpracy z siecią sklepów odzieżowych Next.

Włoscy żeglarze zaprezentują się na londyńskich igrzyskach olimpijskich w strojach od Prady, a pozostali reprezentanci tego stylowego kraju – w ubraniach od Armaniego. Panie z maleńkiej drużyny San Marino na ceremonii otwarcia miały na sobie eleganckie sukienki od Salvatore Ferragamo. Amerykańska drużyna nosi zestawy zaprojektowane przez Ralpha Laurena, zaś Hermes zadbał o ubiór francuskiego składu jeździeckiego.

Jak na tym tle wypada Polska? Stroje dla naszej reprezentacji powstały we współpracy ze sklepem 4F, oficjalnym sponsorem polskiej kolekcji olimpijskiej. Ranita Sobańska, główna projektantka, mówi, że najważniejsze dla niej było to, by ubiory były dopasowane do realnych potrzeb sportowców. Największe zainteresowanie wzbudziły białe sukienki z czerwonymi makami, które są oficjalnym strojem naszych reprezentantek, a także czerwone buty, w których występują zarówno panie, jak i panowie.

Stylowo na trybunach

W czasie igrzysk olimpijskich pod obserwacją są nie tylko sportowcy. Także sławni kibice muszą dbać o to, by wypaść jak najlepiej. Kamery często pokazują siedzące na trybunach koronowane głowy, polityków i gwiazdy, a ich stroje bywają przedmiotem żywych dyskusji. Jak dotąd najbardziej kontrowersyjnym strojem był żakiet Michelle Obamy, który pierwsza dama USA miała na sobie podczas wizyty w wiosce olimpijskiej. Niektórzy uznali go za zbyt... patriotyczny. Na szczęście to (jak dotąd) jedyna wpadka żony amerykańskiego prezydenta , która przy innych okazjach wykazuje się nienagannym gustem i umiejętnością dobrania stroju do okazji.

Na świeczniku jest też, naturalnie, księżna Catherine, lepiej nam znana jako Kate Middleton. To dla niej chyba nic nowego: od czasu zaręczyn z księciem Williamem prasa nieustannie komentuje jej modowe wybory. Niektórzy uważają jej styl za nudny i mało odkrywczy, ale trzeba przyznać, że księżnej Cambridge nie brakuje klasy i konsekwencji. Pływaczka Rebecca Adlington, która na tegorocznej olimpiadzie zdobyła dwa brązowe medale, była zachwycona granatowymi butami Russel & Bromley, które Kate miała na sobie podczas niespodziewanych odwiedzin w miasteczku olimpijskim. Sklep z pewnością odnotuje wzrost sprzedaży tego modelu!

Męska kolekcja H&M inspirowana Igrzyskami Olimpijskimi

Olimpijskie inspiracje

Igrzyska limpijskie wyraźnie wpływają na trendy i nawet wielcy projektanci nie pozostają wobec nich obojętni. Sportowe elementy pojawiły się w tegorocznych kolekcjach takich domów mody jak Balenciaga, Proenza Schouler czy Bottega Veneta. Karl Lagerfeld, choć zaznaczył, że nie będzie śledził zmagań sportowców w czasie olimpiady, zaprojektował specjalną kolekcję, którą nazwał „Team Karl”. Można przyjrzeć się jej z bliska w londyńskim domu handlowym Selfridges. Emporio Armani do kampanii reklamującej sportową linię EA7 zamiast modeli zatrudnił sportowców, w tym biegaczkę Emily Pidgeon.

Jak to zwykle bywa, high street błyskawicznie podchwyciła sportowy trend. Szwedzka sieć H&M otworzyła w Londynie (na Covent Garden i w centrum handlowym Westfield na Stratford) dwa tymczasowe butiki sprzedające sportowe ubrania oraz limitowaną kolekcję strojów w narodowych barwach Wielkiej Brytanii. Patriotyczny nastrój udzielił się również popularnej sieciówce River Island, która we współpracy z firmą Adidas wypuściła na rynek specjalną linię „Team GB” o zdecydowanie sportowym charakterze.

Jak więc widać, od igrzysk olimpijskich nie da się uciec. Lepiej dać się porwać emocjom i przyłączyć się do kibicowania – koniecznie stylowo!

Chcesz coś dodać od siebie lub o coś zapytać? Dołącz do naszego forum!

Drukuj Wyślij znajomym